Riskettan/Risktvåan i Malmö

Riskettan och Risktvåan på E4 Trafikskola i Malmö

På E4 Trafikskola hjälper vi dig igenom alla led i körkortsutbildningen. Teori, praktik, Riskettan och Risktvåan, det vill säga alla de obligatoriska delarna som måste genomgås innan ditt slutliga prov på Trafikverket.

Utbildningarna måste inte utföras i ordning. Du kan utföra Risktvåan innan Riskettan. Dock måste båda utbildningarna utföras före teoriprovet.

Risktvåan

Risktvåan är den del som innefattar halkkörning. Risktvåan är en otroligt viktig del av utbildningen som ger dig möjlighet att förstå vilken betydelse hastigheten har, inte minst på halt underlag, vilket det ofta blir i Sverige och i övriga Skandinaviska länder.

Risktvåan är en utbildning som tar ca 4 timmar och sker på vår trafikskola i Malmö.

Riskettan

Riskettan är en utbildning som är förhållandevis ny. Denna har tillsatts som ett led i att få ner antalet dödade och skakade i trafiken.

Riskettan består av föreläsningar som varvas med diskussioner och värderingsövningar som ger dig förståelse om vilka risker som finns för nyblivna förare i trafiken.

Tyngdpunkten inom Riskettan läggs på att informera om vilka risker som finns med att köra påverkad av alkohol och/eller droger samt hur man som förare påverkas av trötthet.

Riskettans utbildning tar 3 timmar och sker på vår trafikskola i Malmö.

Har du frågor eller funderingar om Riskettan, Risktvåan eller någon av de andra delarna som måste utföras i en körutbildning, kontakta oss gärna! Välkommen till oss på E4 Trafikskola du också!